بایکر
Dont wait........Join now.
.
.
.انتظاربس است ..ثبت نام کنـــــــــــــــــــــــید....................BIKER.MTB


دوچرخه سواری کوهستان وسایکل توریسم
 
الرئيسيةثبت نامورود
share
المواضيع الأخيرة
» عکسهای داغ هفته
26/2/2015, 1:45 pm من طرف وحید فرشچی

» لباس دوچرخه
28/4/2014, 11:36 am من طرف منصور

» تیوبلس کردن دوچرخه
22/9/2013, 4:11 pm من طرف biker

» نتایج مرحله دوم لیگ کوهستان
7/9/2013, 5:33 pm من طرف biker

» تاپیک دوستانه
7/9/2013, 2:49 pm من طرف faraz___

اماربازدید
radio

HOSSEIN.MTB

برندهای برتر دنیا

شاطر | 
 

 تعمیر و نگهداری دوچرخه

مشاهده موضوع قبلي مشاهده موضوع بعدي اذهب الى الأسفل 
نويسندهپيام
Amin.mtb

avatar

عدد المساهمات : 3
تاريخ التسجيل : 2012-11-13

پستعنوان: تعمیر و نگهداری دوچرخه   13/11/2012, 3:20 pm





اولین نکته ای که باید برای نگهداری دوچرخه درنظر گرفته شود ،متناسب بودن اندازه دوچرخه با دوچرخه سواراست .
دوچرخه نامناسب باعث خستگی دوچرخه سوار می شود و دوچرخه سوار خسته ،دوچرخه
را خراب می کند ،مثلا دنده را تنظیم نمی کند ،دوچرخه را در ناهمواریها به
خوبی کنترل نمی کند و خرابیها را به موقع تشخیص نمی دهد تا زمانی که دوچرخه
از حرکت بازایستد .




گریسکاری وروغن کاری :توپی
ها و ساچمه خوریهای دوچرخه همگی باید هر چند وقت یکبار گریسکاری شوند .
تعداد توپی های دوچرخه همانگونه که در قسمت اجزای دوچرخه توضیح داده شد
،چهار عدد هستند (توپی تنه ،توپی چرخ جلو و چرخ عقب و توپی فرمان ) که هر
کدام دو ساچمه خور دارند و شش ساچمه خور دیگر مربوط به پنجه رکابها و
خودروی چرخ عقب است .




در مورد زنجیر باید پس از تمیز کردن آن با زنجیر شور و یا مواد شوینده روغن به مانند پودر های شستشو بعد از خشک کردن زنجیربا چند قطره روغن آن را روغنکاری کنید . دقت کنید که نباید از روغن زیاد استفاده شود . به دلیل اینکه اگر روغن زیاد باشد زنجیر گرد و خاک رابه خود جذب می کند و باید دوباره آنرا تمیز کنید .

بعد
از شستن دوچرخه آنرا در محل گرمی به مانند موتور خانه قرار دهید تا آب
نفوذ کرده به همه اجزای آن خشک شود . بعد از یک روز آنرا از محیط گرم خارج
کنید تا قطعات پلاستیکی و لاستیک آن بر اثر گرما خراب نگردد.


داخل روکش ترمز نیزبه دلیل سهولت حرکت سیم ترمز در آن از دیگر محلهایی است که نیاز به روغن کاری دارد .



پنچر گیری :شاید
دوچرخه سوار بیشتراز هر چیزی با پنچری و لنگی چرخها روبه رو باشد . به
همین دلیل ،همه دوچرخه سواران باید بتوانند این دو کار رابه سرعت و به
بهترین شکل انجام دهند .


هنگامی
که چرخی کم باد می شود ، اولین کاری که باید انجام داد بررسی والف و سوزن
یا کرمک است . در صورتی که خرابی از این قطعات باشد با تعویض یا تنظیم انها
مشکل حل می شود و اگر قسمت ورود و خروج هوا سالم باشد ،چرخ پنچر است .




هنگامی
که یک چزخ پنچز میشود ،ابتدا باید لاستیک تویی را از داخل لاستیک رویی
خارج کنید . در دوچرخه هایی که چرخها ضامن دارند بهتر است ابتدا چرخ را از
دوچرخه جدا کنید ،سپس باد توپی را کاملا خالی کنید و مهره نگهدارنده سوزن
به والف و والف به حلقه راباز کنید ، تا تویی کاملا خارج شود . سپس با زدن
تویی و قرار دادن ان در ظرف آب ،محل پنچری را روی تویی تشخیص دهید و آن را
علامت بزنید (با ماژیک ،خودکار ،مداد یا سنگ ) . محل پنچری را خشک کنید و
با سمباده نرم روی آن را پاک کنید . وصله متناسب با اندازه سوراخ ببرید .
معمولا اگر سوراخ به شکل سوزنی باشد وصله کوچک مثلا 5/1 در 5/1 سانتیمتر
کافی است ،ولی اگر سوراخ به شکل بریدگی باشد باید وصله را بزرگتر ببرید .
چسب مخصوص پنچری را روی محل پنچری بمالید ؛به طوری که سطح آن روی لاستیک به
اندازه وصله بریده شده باشد . سپس دو تا سه دقیقه صبر کنید تا چسب کمی خود
را بگیرد . روکش وصله را جدا کنید و وصله را روی چسب قرار دهید ،داخل رویی
را از اجسام برنده پاک کنید . دقت کنید که در این عمل دستتان دچار بریدگی و
آسیب نشود ؛چون اگر شیشه یا میخ داخل تویی مانده باشد هنگام تماس ممکن است
دست شما آسیب ببیند .


هنگام
جا انداختن تویی و رویی دقت کنید لاستیک رویی درهمه جا بطور یکسان لاستیک
تویی را در برگیرد . به این دلیل که در لاستیک تویی .اطراف والف یک محافظ
دایره شکل وجود دارد ؛اگر قبل از جا انداختن رویی پیچهای والف را سفت کنید
،این محافظ دایره شکل باعث می شود که رویی در اطراف والف داخل طوقه قرار
نگیرد . بنابراین ابتدا تویی و رویی را جا بیاندازید ، با تلمبه چند بار
باد بزنید ،سپس والف را به حلقه سفت کنید .




لنگ گیری : طوقه به دو شکل می تواند لنگ شود :

الف : لنگی به چپ وراست

ب :‌لنگی به بالا و پایین



الف: لنگی به چپ و راست :دراین
نوع لنگی ها اگر در راستای قائم از روبرو به طوقه نگاه کنید یک قسمت از
کمان دایره ای شکل طوقه به چپ یا به راست متمایل است،ولی در حالت عادی به
دلیل اینکه عرض لاستیک بیشتر از طوقه است نمی توان با نگاه کردن ،متوجه
لنگی طوقه شد ،مگر مقدار لنگی زیاد باشد .برای تشخیص کمان لنگ می توان طوقه
را گرداند و به فاصله لقمه ترمز ها تا طوقه دقت کرد و هر قسمت از طوقه که
به لقمه چپ یا به لقمه راست نزدیک شد آنرا به ذهن سپرد یا دست را روی کمان
لنگ قرار داد . پس از تشخیص کمان لنگ ، با تنظیم کشش پره ها به لنگ گیری می
پردازیم .سرپره ها با آچار مخصوصی به نام آچار پره شل و سفت می شوند و در
حقیقت راست گرد هستند ولی چون از داخل طوقه (طرف لاستیک)به آنها دسترسی
نداریم از بیرون طوقه (طرف پره ها‌)چپگرد کار می کنند . بنابراین سفت کردن
پره یا کشیدن آن باید سرپره را با
آچار پره در جهت خلاف عقربه های ساعت بگردانید تا سفت شود و برای شل کردن پره باید سر پره را در جهت عقربه های ساعتبگردانید ،حالا برای اینکه لنگ گیری طوقه را یاد بگیریم ،فرض می کنیم در محدوده ای یهاندازه پنج پره (یعنی قسمتی از طوقه کهپنج
پره به آن متصل است ) طوقه به یک سمت کشیده می شود (به این جهت ،جهت
کشیدگی می گوییم ) از این پنج پره ،سه پره به یک طرف توپی چزخ متصل هستند و
دو پره دیگر به طرف مقابل توپی متصل هستند . برای اینکه لنگی طوقه گرفته
شود ابتدا باید از پنج پره متصل به کمان لنگ ،پره هایی که در جهت کشیدگی
هستند کمی شل شوند و سپس پره هایی که در جهت کشیدگ
ی نیستند کمی سفت شوند و اگر هر پنج پره شل بودند ،فقط پره های طرف مقابل کشیدگی ،سفت شوند و در نهایت دوباره لنگی طوقه آزمایش شود که شل ،یا بیش از حد سفت نباشند . هنگام شل یا سفت کردن تمام پره ها کافی است همه سرپره ها به یک اندازه (مثلا یک چهارم دور یا نیم دور ) شل یا سفت شوند . اگر پره ها بیش از حد سفت باشند در دست اندازها بریده میشوند .

ب - لنگی به بالا و پایین :در تاب کله ، طوقه به چپ و راست انحراف ندارد ، ولی در بعضی از قسمتها طوقه بالا می آید و هنگامی که روی دوچرخه هستید احساس می کنید زین یا فرمان در هر دور چرخ یک ضربه می زند . علت تاب کله این است که پره های چپو راست در یک کمان کشیده شده اند و در کمان مقابل شل هستند و قسمتی از طوقه که در طرف پره های شل قرار دارد ایجادبرآمدگی در طوقه می کند . دراین حالت ،باید پره ها طرف مقابل برآمدگی طوقه را شل و پره های طرف برآمدگی طوقه را سفتکنید .

گاهی لنگی طوقه مجموعه ای از ترکیب این دو نوع لنگی است و گاهی بر اثر ضربه آنقدر شدت لنگی زیاد است که اصطلاحا می گویند طوقه تاب خورده است . در این صورت با پره کشی (تنظیم پره ) لنگی قابل برطرف کردن نیست .

تنظیم ترمزها :در
تمامی سیستم ترمزهای سیمی بر روی دسته ترمز و محل خروج سیم ترمز مهره ای
قرار دارد که با چرخش آن می توانید فاصله قرار گرفتن لقمه ها به طوقه یا
لنت به دیسک را کم و زیاد کنید . اگر ضخامت لنت یا لقمه شما به نیمه
رسیده باشد دیگر از بالا تنظیم نمی شود و به اصطلاح از بالا سیم برای جمع
کردن فضای ندارد و باید محل اتصال سیم در پایین سیستم ترمز جمع شود.


تنظیمات روی خود سیستمهای ترمز شامل دو نوع سیستم رایج هستند .

الف )در سیستمهای که بر روی طوقه عمل می کنند :

رایجترین
آنها سیستم وی برک است که دو پیچ تنظیم در کنار بازوهای عمل کننده وجود
دارد که فنر موجود را شل یا سفت می کند . در ابتدا فنر که به صورت میله ای
باریک و بلند در راستای پایه ها یا بازوها است را از قسمت بالا آزاد می
کنید و به سمت پایین کمی فشار می دهید تا خاصیت فنریش دوباره تجدید شود و
سپس جاگذاری می کنید . بعد دو پیچ تنظیم در کنار پایه ها و نزدیک پیچ اتصال
پایه ها به تنه وجود دارد با شل و سفت کردن پیچها می توانید قدرت فنر هر
طرف بازو را بسته به نزدیکی لقمه به طوقه یا دوریش تقویت یا کاهش دهید
.فاصله لقمه ها از طوقه از 2/0 تا 4/0 است .






اگر
لقمه از یک طرف با طوقه فاصله دارد با کاهش قدرت فنر توسط شل کردن پیچ آن
طرف بازو ، ببینید که به طوقه نزدیک شد و باید هر دو لقمه به یک فاصله از
طوقه قرار داشته باشند ، اگر با یک طرف موافق نتیجه نگرفتید آنگاه با سفت
کردن پیچ و یا همان تقویت فنر طرف مقابل به تنظیم فاصله ها بپردازید. با
ترمز گیری به قرار گیری محل لقمه ها بر روی طوقه توجه کنید ، اگر لقمه بر
روی خط ترمز طوقه قرار ندارد و بالا و پایینتر آن هنگام ترمز گیری به طوقه
می چسبد و یا دو سر لقمه در یک راستا نیستند با شل کردن پیچ لقمه ها آنرا
تنظیم کنید و با فشردن ترمز و چسبیدن لقمه ها به طوقه پیچ مذبور را محکم
کنید .




در
صورتی که گوشت لقمه ها تمام شود باید آنها را به طور کامل تعویض کنید .
البته برخی لقمه ها قابلیت تعویض گوشت لقمه را دارند که با خارج کردن پین
مربوطه و تعویض با گوشت جدید و جاگذاری همان پین قابلیت استفاده مجدد می
یابند.




تنظیم طبق قامه : دو پیچ در روی طبق قامه موجود می باشد .

1) پیچ سمت تنه :برای
تنظیم درست محل قرار گیری راهرو طبق قامه بر بزرگترین طبق باید این پیچ را
شل و سفت کنید . با چرخش در جهت خلاف عقربه ساعت یا شل کردن و بیرون آمدن
پیچ ، این راهرو به سمت تنه نزدیک شده و با چرخش در جهت عقربه های ساعت به
سمت بیرون هدایت می شود .




2) پیچ سمت بیرون:
برای تنظیم درست محل قرار گیری راهرو طبق قامه بر کوچکترین طبق به این
صورت عمل می کنید: در جهت عقربه ساعت این راهرو به به سمت تنه نزدیک شده و
بالعکس .


میزان تنظیم این پیچها باید به اندازه باشد که زنجیر بر روی هر یک از طبقها ، بین راهرو طبق عوض کن باشد .



تنظیم شانژمان :

برای
تنظیم شانژمان علاوه بر پیچاندن مهره دو سر کابل ، بر روی شانژمان به
مانند طبق قامه دو پیچ وجود دارد و یک پیچ نیز در بالا شانژمان جدا از دو
پیچ کنار هم برای تنظیم فاصله قرار گیری چرخ دنده بالای شانژمان با خودرو
وجود دارد که با تنظیم آن فاصله بین وسط چرخ دنده کوچک بالای شانژمان با
لبه دنده های خودرو باید بین 30 تا 33 میلیمتر باشد .




در
تنظیم شانژمان وقتی از عقب چرخ به آن می نگرید باید دو چرخ دنده کوچک
شانژمان که در یک امتداد هستند باید با چرخ دندهای خودرو در یک راستا باشند
. یعنی یک بار با کوچکترین چرخ دنده خودرو تنظیم می کنید و بار دیگر با
بزرگترین چرخ دنده خودرو.


1) تنظیم با بزرگترین خودرو :
برای این تنظیم باید زنجیر و شانژمان را بر روی بزرگترین چرخ دنده خودرو
قرار بدهید و با تنظیم دو پیچ کنار هم و تنظیم پیچ پایین تر یا سمت بیرونی
سعی کنید تا چرخ دندهای شانژمان با چرخ دندهای بزرگ خودرو در یک امتداد
قرار بگیرند . با چرخش در جهت خلاف عقربه ساعت به سمت طوقه نزدیک شده و با
چرخش موافق عقربه های ساعت به سمت بیرون هدایت می شود .


2) تنظیم با کوچکترین خودرو :
با قرار دادن زنجیر و شانژمان روی کوچکترین چرخ دنده خودرو و با پیچاندن
پیچ بالای یا سمت طوقه آنرا تنظیم می نماید که با چرخش در جهت عقربه های
ساعت به سمت طوقه هدایت شده و بالعکس .




برای اینکه پیچها را به یاد داشته باشید:

پیچ بالای یا نزدیک تنه مربوط به کوچکترین یا همان نزدیکترین خودرو به شانژمان است .

پیچ پایین یا سمت بیرونی مربوط به دورترین چرخ دنده خودرو یعنی بزرگترین آنها به شانژمان است .



در مورد آسیبها و شکستگیهای تنه
، تنها تنه های آهنی و کرومولی امکان جوشکاری و تعمیر دارند و تنه های
آلومنیومی و کربنی باید تعویض شوند و به هیچ وجه جوش پذیر نیستند و حتی در
صورت جوشکاری در تنه های آلومنیومی یا تعمییر و چسباندن الیاف کربن در تنه
های کربنی این تنه ها ترمیم نمی شوند و برای حفظ جان باید تعویض شوند .


بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
خواندن مشخصات فردي
 
تعمیر و نگهداری دوچرخه
مشاهده موضوع قبلي مشاهده موضوع بعدي بازگشت به بالاي صفحه 
صفحه 1 از 1

صلاحيات هذا المنتدى:شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد
بایکر :: تعمیرات ونگهداری-
پرش به: